Teleporady
Standard organizacyjny teleporady w ramach Podstawowej Opieki Zdrowotnej.
Niniejszy dokument został opracowany na podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 12 sierpnia 2020 r. w sprawie standardu organizacyjnego teleporady w ramach podstawowej opieki zdrowotnej.
Stosowna informacja o udzielaniu świadczeń w ramach teleporady znajduje się w filiach pod adresem:
- ul. Batalionów Chłopskich 14
- ul, Wyszyńskiego 99
- ul. Wileńska 38
- ul. Wyszyńskiego 72
Pacjent ma również prawo uzyskać wszelkie informacje na temat standardu organizacyjnego teleporady – w tym w szczególności na temat warunków udzielania teleporady – telefonicznie.
Teleporada w ramach POZ udzielana jest wg następujących standardów
Zasady ogólne
- Każdy pacjent ma prawo kontaktu telefonicznego z przychodnią. Pacjent ma również prawo do kontaktu osobistego z przychodnią.
- Teleporada nie jest jedyną formą udzielania świadczeń w POZ.
- Każde świadczenie zdrowotne, udzielane tak w bezpośrednim kontakcie z pacjentem jak i na odległość przy użyciu systemów teleinformatycznych lub systemów łączności, powinno być udzielone po wcześniejszym umówieniu i rozpoznaniu potrzeby zdrowotnej pacjenta.
- Pacjent ma prawo do zgłoszenia woli osobistego kontaktu z właściwym personelem medycznym w każdym czasie.
- Teleporady udzielane są przez lekarzy oraz przez pielęgniarki i położne (osoby udzielające teleporady), w zakresie ich kompetencji.
Ustalenie terminu świadczenia
- Umówienie terminu udzielenie świadczenie zdrowotnego odbywa się przez telefon.
- ul. Batalionów Chłopskich 14
poradnia dla dorosłych
czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10-18
tel. 42 688-51-50, 508 871 558 - ul. Batalionów Chłopskich 14
pediatria
czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10-18
tel. 42 688-51-92, 508 871 536 - ul. Wyszyńskiego 99
czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10-18
42 688 27 05, 510 221 962 - ul. Wileńska 38
czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10-18
42 689 80 60, 510 221 963 - ul. Wyszyńskiego 72
czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10-18
42 688 11 92
- ul. Batalionów Chłopskich 14
- Podczas umawiania teleporady Pacjent (lub osoba przez niego upoważniona) zgłasza potrzebę zdrowotną, a pracownik odpowiedzialny za rejestrację:
- w miarę możliwości rozpoznaje potrzebę zdrowotną,
- weryfikuje możliwość udzielenia świadczenia w POZ,
- wpisuje świadczenie do terminarza przyjęć właściwego członka zespołu POZ,
- przekazuje pacjentowi numer telefonu niezbędny do nawiązania połączenia z osobą udzielającą teleporady (indywidualny dla każdego lekarza udzielającego teleporad),
- uzyskuje numer telefonu (na terenie RP) Pacjenta wykorzystywany gdy połączenie nie nastąpi ze strony tegoż,
- na żądanie informuje pacjenta (lub osobę upoważnioną), na jakich zasadach odbywać się będzie teleporada.
- Termin teleporady ustalany jest wspólnie z pacjentem – w dniach i godzinach pracy POZ.
- W przypadkach uzasadnionych medycznie teleporada udzielana jest niezwłocznie.
Realizacja teleporady
- Teleporada jest udzielana w formie konsultacji telefonicznej.
- W celu zrealizowania teleporady pacjent nawiązuje połączenie telefoniczne w czasie uzgodnionym podczas jej umawiania ze wskazanym numerem telefonu (indywidualnym dla każdego lekarza udzielającego teleporad).
- W przypadku nienawiązania kontaktu przez pacjenta o umówionym czasie osoba udzielająca porady podejmuje maksymalnie 3 próby połączenia z numerem telefonu wskazanym przez pacjenta (na terenie RP) w odstępach nie krótszych niż 5 minut. W przypadku trzech nieudanych prób kontaktu teleporada zostaje anulowana.
- Przed udzieleniem teleporady następuje potwierdzenie tożsamości pacjenta poprzez weryfikację imienia i nazwiska oraz adresu zamieszkania Pacjenta.
- Każdorazowo teleporada jest udzielana w warunkach gwarantujących poufność, w tym przy zapewnieniu braku dostępu osób nieuprawnionych do informacji przekazywanych za pośrednictwem systemów teleinformatycznych lub systemów łączności w związku z udzieleniem teleporady. Za weryfikację braku podsłuchu / przekierowania połączenia odpowiedzialna jest solidarnie każda ze stron na swoim urządzeniu / telefonie.
- Przekazanie Pacjentowi informacji dotyczącej stanu zdrowia, w tym cyfrowego odwzorowania dokumentacji medycznej następuje z zastosowaniem systemów teleinformatycznych zapewniających ochronę przed nieuprawnionym wykorzystaniem, a także przypadkowym lub niezgodnym z prawem zniszczeniem, utraceniem, ujawnieniem oraz nieuprawnionym dostępem do przekazywanej informacji.
- Przesyłanie potrzebnych zdjęć objawów medycznych przez pacjenta oznacza wyrażenie zgody na ich wykorzystanie przez osobę udzielającą teleporady i ewentualne włączenie do dokumentacji medycznej tegoż.
- Podczas teleporady osoba jej udzielająca dokonuje oceny stanu pacjenta (na podstawie badania podmiotowego i po analizie dostępnej dokumentacji medycznej), ustala czy teleporada jest wystarczająca dla aktualnego problemu zdrowotnego, czy konieczna będzie wizyta osobista, wizyta domowa, czy inne świadczenie medyczne – o czym informuje pacjenta.
- Podczas teleporady Pacjent ma możliwość uzyskania e-Recepty, e-ZLA (elektronicznego zwolnienia lekarskiego), e-Skierowania do poradni specjalistycznej, a także skierowania na badania laboratoryjne i obrazowe oraz wizytę kontrolną.
- Osoba udzielająca teleporady dokonuje adnotacji w dokumentacji medycznej o realizacji świadczenia zdrowotnego w formie teleporady.
- Przed zakończeniem teleporady osoba jej udzielająca podsumowuje przeprowadzoną teleporadę i weryfikuje, czy przekazane zalecenia są dla Pacjenta zrozumiałe. W przypadku zgłoszenia przez pacjenta jakichkolwiek wątpliwości – wyjaśnia je.